Nuffnag Ads

Monday, June 28, 2010

HTI - Pahit Manis

Katanya hanya kawan biasa, tapi nampaknya macam layan jiwang??? Banyak alasan yg membuatkan seseorang menjalin Hubungan Tanpa Ikatan (HTI). Apa saja???

1. Punya keutamaan lain
Banyak hubungan cinta yg kurang meransang kemajuan diri. Tanpa ikatan, masing-masing bebas dari kewajipan tidak tertulis; seperti hantar-jemput, datang pd malam minggu, atau menelefon.

2. Trauma masa lalu
Pernah dikhianati membuat orang takut 'terikat', walaupun dia tetap ingin dicintai. Jadi, jika suatu hubungan itu mulai terasa mengganggu, akan lebih mudah utk menjarakkan diri.

3. Dipisah oleh jarak
Kita cinta dia sangat-sangat, tapi malas punya hubungan jarak jauh. Daripada susah-susah mempertahankan akhirnya putus juga, lebih baik menjaga yg tetap ada tapi juga punya kesempatan utk 'mencari' yg lain.

4. Mencari yg tepat
Mengetahui apakah dia orang yg tepat atau bukan perlukan proses dan waktu yg tidak singkat - ini salah satu alasan mengapa HTI dijalani. Bila kita betemu org lain yg lebih sesuai utk jadi soulmate, tak ada yg namanya perasaan tak sedap.

5. Ada gangguan dalaman
Tidak direstui oleh keluarga, berbeza agama, sudah bertunang boleh menjadi alasan kukuh mengapa seseorang menjalani HTI sampai HDI (hubungan dengan ikatan) pun boleh wujud!

6. Takut kehilangan
Kerana takut kehilangan, ada org yg tak berani 'mengikat' org yg dicintainya. Biasanya, mereka takut bila situasi yg sudah ada itu diubah, mungkin akan tercipta suatu situasi yg lebih buruk. Ptuts, misalnya...

No comments:

Post a Comment