Nuffnag Ads

Tuesday, May 18, 2010

6 Cara Basmi Virus 'Curang'

Dapatkah satu-satu hubungan yg diserang virus 'curang' diselamatkan? Apakah kita harus berjuang untuk mendapatkan si dia kembali? Jawapannya mudah saja - Terserah kita!!!

1. Ketahui soal kecurangan sedalam mungkin
Inilah hal yg paling penting. Walau pahit, kita perlu membicarakan masalah kecurangan ini dgn si dia agar dia sedar bahawa kita ini tidak akan dapat dikhianati

2. Tidak percaya dan menolak kenyataan
Biasanya, reaksi pertama ketika mengetahui si dia curang adalah tidak percaya dan menolak kenyataan tersebut. Penolakan terhadap apa yg terjadi merupakan sesuatu yg sihat untuk melindungi diri. Pada saat genting seperti ini, amat penting kita menjaga perasaan kita sendiri. Rasa malu yg bakal timbul krn berasa jadi orang terbodoh di dunia ini adalah wajar.

3. Jangan terlalu berlebihan
Jika kita terlalu sedih, kita boleh memusnahkan diri. Yg perlu kita ketahui, kita tidak akan pernah menjadi orang yg sama kembali, kita lebih matang dgn pengalaman-pengalaman yg dilalui.

4. Jangan pendam perasaan
Jangan pendam perasaan, biarkan si dia tahu bahawa kita marah dan dia harus menerimanya.

5. Terima kenyataan
Cara paling sihat utk mengatasi kecurangan adalah menghilangkan rasa marah dan berjanji pd diri sendiri utk tidak membenarkan hal spt ini terjadi lagi. Seandainya dia mmg bukan manusia yg sempurna, hmm...tak ada sesiapa yg sempurna pun. Namun, sekurang-kurangnya kita tahu bahawa dia bukan orang yg tepat utk kita.

6. Maafkan dia
Cara terakhir adalah memaafkan. Ketika kita memaafkan orang lain, sebenarnya kita juga memaafkan diri sendiri dan itu boleh mempercepatkan hati kita yg luka utk sembuh. Kalau tak boleh, bye-bye saja!

No comments:

Post a Comment